Een nieuw zorgcentrum met veel uitdagingen

care
24 april 2019 Energiedagen 0 Comments

Voor een klein zorgcentrum moet je veel regelen. Wanneer je niet gekoppeld ben aan een grote organisatie zijn er veel dingen die particulier gehuurd of gekocht moeten worden. Onlangs dat we klein waren begonnen met 5 bewoners en 4 personeelsleden, is de woning inmiddels al gegroeid naar 8 bewoners en 10 personeelsleden.

 

Het idee achter de kleinschalige woonvoorziening

Het verhaal is dat ik samen met mijn man uit de zorg komen. We werkte allebei bij een grote organisatie en liepen hierbij tegen veel dingen aan. Zo vonden wij de aandacht voor bewoners maar matig en waren de protocollen ver te zoeken. We besloten het zelf op te starten, waar wel heel veel liefde en aandacht door (dementerende) oudere zou zijn. Een eigen organisatie opstarten is heel veel werk, vooral veel nadenk werk. Zo hebben we laatst een hele lijst gedaan met wat we nog moeten doen. De gekste dingen komen hierop voor, zoals een restafvalcontainer huren. Dit zijn dingen die er de eerste maanden echt bij inschoten, nu moeten we het wel echt gaan regelen. Een restafvalcontainer kan je huren bij de gemeente, echter als zorginstelling moet je wel aan bepaalde eisen voldoen, je kunt niet alles als restafval zien.

 

 

Meerdere containers huren

Het bleek na een kort onderzoek dat we meerdere containers moesten gaan afhuren. Een restafvalcontainer, een incontinentiecontainer, een GFT en een speciaal bedrijf voor wasgoed. Het wasgoed wilde we nog even laten wachten omdat het wassen voor 8 bewoners zeker te overzien is. Daarbij zal alle kleding dan gemerkt moeten worden en veel bewoners staan hier niet voor open. Snap ik, de dure merkkleding wordt in principe beschadigd met een naamsticker die vast wordt gestreken. De restafvalcontainer wilde we via een online bedrijf gaan huren, dit was namelijk veel goedkoper dan via de gemeente en we kunnen dan zelf aangeven wanneer de bak geleegd zou moeten worden. Met meer leegmomenten zal de maandelijkse kosten uiteraard wel wat omhooggaan. Echter blijven ze dan goedkoper dan de gemeente. Wanneer je bij de gemeente een extra leegmoment aanvraagt, kunnen ze zo honderd euro eisen voor deze handeling. Voor het incontinentiemateriaal zal ook een speciale bak gehuurd moeten worden. Al wordt dit vaak niet gedaan hoor door kleine zorginstellingen. Het probleem is dat een “gewone” container niet hermetisch is afgesloten voor eventuele bacteriën en andere ziektemakers. Voor deze bakken moesten we een behoorlijk contract aan gaan bij een andere instelling. Toch besloten we dit contract toch te tekenen. Het afval is nu allemaal geregeld, op naar de volgende uitdaging.